Zmiany w E-commerce na przestrzeni lat
Branża e-commerce jest w stanie ustawicznego rozwoju. Marki i firmy, które pragnęły wzrostu, zaczęły przenosić się do internetu. Na tak kluczowych etapach marki muszą dotrzymywać kroku najnowszym trendom i włączać je w swoje strategie marketingowe. W obliczu globalnego rozwoju sektora e-commerce firmy zaczęły badać rozwiązania dające zyski i podwyższające wyniki sprzedaży oraz zakupów. Stało się jasne, że w najbliższej przyszłości branżę e-commerce może czekać jedynie coraz większy rozwój. Ograniczenia związane z pandemią musiały przyspieszyć proces zapoczątkowany przez nadejście internetu. W handlu internetowym nastąpiły ogromne zmiany; przewiduje się, że w różnych branżach i kategoriach udział tego sektora wzrośnie w znacznym stopniu. Czy pandemia zmieniła kierunek rozwoju e-commerce?
Wpływ pandemii
na e-commerce
Podczas pandemii w e-commerce obserwowano zarówno wzrosty, jak i spadki. Gdy koronawirus zaatakował wszystkie zakątki świata, pojawiły się obawy o osobiste finanse, inwestycje i dobrobyt ekonomiczny. Różne sklepy e-commerce notowały różne wyniki sprzedaży: w tym okresie dla jednych niesamowicie wzrosła lojalność klientów i doświadczenie, inne poważnie ucierpiały.
E-commerce powszechnie przyjął się wśród osób, które obawiały się zarażenia i unikały robienia niezbędnych zakupów w zatłoczonych centrach handlowych. Ludzie zaczęli pozyskiwać zakupy i usługi przez internet. W obliczu tymczasowo zamkniętych placówek handlu detalicznego firmy e-commerce musiały przyspieszyć kroku. Sprzedawcy zaczęli stosować rozmaite strategie przyciągania organicznego ruchu do swoich sklepów online i uważnie śledzić budżety reklamowe i finansowe. Sklepy e-commerce robiły wszystko, by zapewnić klientom satysfakcję z zakupów — czy to tworząc interaktywne treści 3-D online, mające naśladować wrażenia z zakupów w sklepie, czy to wdrażając kreatywne projekty stron e-commerce w swoich przedsiębiorstwach, czy to szczegółowo opisując sprzedawane produkty i odpowiadając na wszystkie pytania klientów, by zakupy online przebiegały im gładko.
Wpływy pandemii na trendy w e-commerce, naszym zdaniem najważniejsze dla tego rynku:
- Sklepy online borykały się z niepewną sytuacją. Niektóre odnotowały znaczący spadek popytu, dla innych ważną kwestią stała się terminowa dostawa produktów.
- Niesamowity rozrost usług dowozu jedzenia przy jednoczesnym zamykaniu restauracji odbiją się znacząco na sektorze cateringowym. Przymusowe zamknięcie w domach niewątpliwie nieodwracalnie zmieniło nawyki konsumentów; przewiduje się, że nawet po „powrocie do normalności” konsumenci będą zamawiać z restauracji znacznie więcej niż przed 2020.
- Przedsiębiorstwa i sklepy zapewniające codzienne dostawy do domów rozkwitły i przyciągały znaczny ruch.
- Likwidacja przeszkód w zamawianiu online. Wiele sektorów, które próbowały namówić klientów na zakupy online, miało przed pandemią trudności z przekonywaniem nabywców do zakupów bez oglądania. Próbując jednak umeblować home office w czasach pandemii musieliśmy zamawiać fotele online, a gdy potrzebowaliśmy nowych spodni dresowych, kupowaliśmy je bez przymierzania. Pokazało to wielu uprzednio nieprzekonanym klientom, że wizyta w tradycyjnym sklepie nie jest niezbędna.
Relatywnie nowi i początkujący sprzedawcy i przedsiębiorcy napotkali w czasie pandemii wiele przeszkód w zakresie generowania wyższych dochodów, rozumienia etyki rynkowej, zatowarowania i wysyłki produktów oraz praktycznego zrozumienia globalnych rynków.
Godne uwagi trendy w e-commerce
W obliczu wpływu pandemii na sklepy internetowe sektor e-commerce w większości święcił sukcesy. W tym okresie najważniejszym zagadnieniem w rozbudowie sklepów online był UX.
UX—user experience—to wrażenia, których doznają klienci napotykając produkt bądź z niego korzystając. Projektowanie UX opisuje sposób, w jaki zaprojektowana jest usługa bądź produkt pod kątem korzystających z nich klientów. Nie jest ograniczone do kwestii kolorów, wzorów, czcionek, ramek czy układu aplikacji—dotyczy też samego funkcjonowania produktu bądź usługi.
Stworzenie efektywnego UX, dającego użytkownikom znaczące wrażenia, wymaga od firm gruntownych badań, relacji z grupami docelowymi, udoskonaleń w zakresie dostępności i brandingu oraz polepszenia ogólnych wrażeń użytkowników.
Dla firm, które pragną zmienić swój krajobraz biznesowy na lepsze w nadchodzących latach, zebraliśmy kilka godnych uwagi i wdrożenia trendów w UX i e-commerce:
1. Minimalizm
Nikt nie lubi interakcji z marką czy usługą przeładowaną informacjami, z których połowa jest zbędna i nie ma zastosowania. Im bardziej zwięzła i konkretna informacja na stronie czy w usłudze, tym lepsze wrażenie odnoszą użytkownicy. Marki powinny ograniczyć liczbę elementów na swoich stronach, zapoznać się z głównymi trendami w projektowaniu aplikacji i dążyć do maksymalnego minimalizmu. Uproszczone kompozycje i podkreślanie najważniejszych i najlepszych cech produktów to tylko dwa z możliwych sposobów udoskonalania user experience.
2. Polecenia głosowe
Alexa, Siri i inne wersje wirtualnych asystentów zaczynają dominować w naszej codzienności; staje się jasne, że polecenia głosowe będą święcić sukcesy również na rynku e-commerce. Stanowią jeden z najlepszych trendów w projektowaniu aplikacji, który wszedł jak burza na rynek e-commerce. Robienie zakupów stało się wygodniejsze dzięki dokładności, jaką dają polecenia głosowe. Za ich pomocą klienci mogą pozyskać pożądane informacje o produkcie, pomagając markom rozbudować bazy klientów. Kolejną zaletą jest możliwość wydawania poleceń głosowych bez używania rąk, preferowana przez klientów jako ułatwienie.
3. UX Writing
Przedsiębiorstwa powinny udoskonalać UX writing w swoich produktach, by stworzyć lepszy user experience. Ponieważ klienci e-commerce nie mogą fizycznie zapoznać się z produktem, firmy muszą przekazać wszystkie niezbędne informacje na jego temat, by klienci wiedzieli, na co konkretnie się decydują. Zwięzłe, acz efektywne teksty UX zapewniają markom lepszą komunikację z konsumentami. Komunikaty powinny przedstawiać cele stron, dawać merytoryczne informacje na temat e-sklepów i znajdować inne atrakcyjne metody promocji i prezentacji marek.
Co powinniście wiedzieć o budowie sklepu internetowego
Przy obecnym bogactwie różnorodności i dostępnych opcji budowa sklepu internetowego od zera może być ekstremalnym przeżyciem. Niełatwo sprawić, by klienci czuli się pewnie kupując produkt czy korzystając z usługi przez internet, jeśli nie mogą zapoznać się z nimi fizycznie. Możecie napotkać najróżniejsze przeszkody, na przykład:
- Niezdolność pozyskania właściwych odsłon produktu czy usługi.
- Brak zasobów i internetowych środków mogących ułatwić rozwój przedsiębiorstwa.
- Pozyskiwanie zaufania klientów w początkowym okresie działalności przedsiębiorstwa.
- Nieregularna baza klientów.
- Problemy cyfrowe itd.
Mimo to przestrzeganie właściwych zasad i usystematyzowane podejście do strategii planowanych do wdrożenia może zapewnić sukces w dłuższej perspektywie.
Więcej o trendach
Raport “Software house 2021”:
Praktyki UX/UI design i koszty usług internetowych