Dlaczego stworzyliśmy subkręgi?
Chcieliśmy jeszcze widoczniej zwizualizować specjalizację określonych grup ról dla bardziej optymalnego zarządzania swoim czasem w realizacji zadań, związanych ze specyficznymi priorytetami danej grupy.
Jak przebiega proces podziału zespołu?
- W przypadku zespołu produktowego pracującego dla jednego klienta, podział taki może przebiegać zgodnie z rodzajem projektu realizowanego dla niego. Jeden zespół zajmuje się utrzymaniem bieżącej wersji aplikacji, a drugi – koncentruje się na rozwijaniu nowych funkcjonalności.
- Powodem podziału może być także odrębny budżet i związany z nim model rozliczeń. Klient wciąż jest ten sam, ale różnią się interesariusze reprezentujący klienta z którymi współpracują na co dzień zespoły.
Kto jest odpowiedzialny za ten proces?
- O przypisaniu/odpięciu osoby do/z roli (rola to też zespół) na podstawie potrzeb wynikających z zaprojektowanej struktury oraz wyniku przeprowadzonego refinementu, decyduje Roles Master. To także ta rola, w porozumieniu z zespołem, dokonuje jego podziału, najczęściej podczas tzw. refinementu.
- Roles Master to rola odpowiedzialna za projektowanie struktury zespołu, dbając o najlepsze dopasowanie osób do ról względem aktualnych potrzeb i możliwości.
- Refinement ról jest narzędziem służącym nam z jednej strony utrzymaniu w aktualności ról, a z drugiej – ocenie rozwoju poziomu zaawansowania w ramach stworzonych w organizacji grup kompetencji. Przybiera ona formę cyklicznego spotkania które zasadniczo odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.
Role – raz jeszcze
- Odpowiedzialności ról odzwierciedlają zainteresowania, talenty i potrzeby organizacji
- Odpowiedzialności ról zmieniają się często, kiedy zachodzi zmiana w sposobie jej wykonywania (gdy w ramach roli zaczynamy np. prowadzić dokumentację należy uwzględnić to w odpowiedzialnościach)
- Definicje ról wynikają ze stanu obecnego (teraźniejszych potrzeb) a nie potencjalnych przyszłych zdarzeń
- Role nie determinują stałego poziomu seniority (w jednym obszarze jestem nauczycielem, w innym obszarze jestem uczniem; to reguluje ego i relacje interpersonalne)
Stale pracujemy ze strukturą i zmieniamy ją według potrzeb, dbając przy tym o naszą efektywność i transparentność prowadzonych przez siebie działań. Jak pisze Frederic Laloux w „Pracować inaczej”: „Zmiana w naturze wydarza się wszędzie i nieustannie za pomocą samoorganizującego się impulsu, który pochodzi z każdej komórki i każdej części organizmu, bez potrzeby centralnego zarządzania i kontroli wydającej rozkazy.”, tak my podążamy tym śladem.