Blog

Experience design.
Jak do tego podejść?

Opublikowano
Warszawa, czerwiec 24, 2021
Proces projektowania doświadczeń dla użytkowników platformy
User experience (UX) czyli doświadczenie użytkownika, to sposób, w jaki użytkownik wchodzi w interakcję z danym produktem, systemem lub usługą. Mówiąc prosto, projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) to proces projektowania mający na celu stworzenie systemu, który oferuje użytkownikom doskonałe doświadczenia.

Definicja Experience Design

Experience design oznacza, że ludzie wykorzystują swoje doświadczenia do projektowania produktów i strategii. Odgrywa to bardzo ważną rolę w rozwoju każdego biznesu. Strona internetowa lub aplikacja mobilna firmy powinna być interaktywna i jednocześnie informacyjna, aby poleoszyć doświadczenie użytkownika.

Przykłady UX

Jeśli rozważymy zastosowanie UX w modelu biznesowym lub tworzeniu nowej jakości, znajdziemy świetne przykłady w branży turystycznej. Firmy takie jak OYO i Airbnb zmieniły sposób, w jaki ludzie zwiedzają świat, rewolucjonizując system zarządzania hotelami na świecie. W tym celu szczególnie skupili się na doświadczeniu użytkownika (UX), pracując nad projektowaniem ich doświadczeń. Możemy również podać przykład Ubera lub Lyft. Skupili się na doświadczeniu użytkownika i zmienili sposób, w jaki ludzie podróżują taksówkami.

“Kolejną wielką rzeczą jest ta, która sprawia, że ostatnia wielka rzecz staje się użyteczna.”

Blake Ross
Co-creator Mozilla Firefox

Zasady Experience Design

Mimo że Experience Design jest bardzo popularne, niewielu projektantów zna jego podstawowe zasady, które są następujące:

  • Skupienie na użytkowniku

Jest to najważniejsza zasada Experience Design, ale także najczęstszy błąd. Wielu projektantów skupia się bardziej na tworzeniu skomplikowanych aplikacji. Skomplikowane aplikacje mogą przyciągać innych projektantów, ale nie docelową grupę odbiorców ani użytkowników. Dlatego aplikacje powinny być przyjazne dla użytkownika, łatwe w obsłudze, interaktywne i informacyjne.

  • Spójność

Jeśli budujesz stronę internetową, wszystkie jej strony powinny mieć taki sam design i funkcjonalność. To samo dotyczy tworzenia doświadczenia konsumenckiego w rzeczywistych okolicznościach.

  • Dostępność

Zawsze powinieneś pamiętać, aby twoje projekty były łatwe do użytku dla wszystkich. Pozwala to na lepsze doświadczenie użytkownika, a wiele regulacji wymaga zapewnienia równego dostępu.

  • Testowanie użyteczności

Konsultowanie się z użytkownikami na początku procesu projektowania jest bardzo zdrową praktyką. Pomoże to zapewnić, że interfejs i struktura twojego produktu będą zrozumiałe i przyjazne dla docelowej grupy odbiorców.

  • Skupienie na kontekście

Obecnie większość ludzi woli przeglądać strony na swoich telefonach komórkowych, a nie na komputerach. Dlatego powinieneś projektować aplikację w oparciu o to, jakie urządzenie będzie najczęściej używane. W zależności od rodzaju projektowanego produktu powinieneś rozważyć jego kluczowe aspekty. Na przykład, projektując sklep internetowy, powinieneś pamiętać, w jakich okolicznościach użytkownik odwiedzi twoją stronę. Możesz rozważyć, czy będzie szukał dobrze wyeksponowanych krótkich informacji, czy bardziej wnikliwych dłuższych opisów. Czy zdjęcie jest ważnym aspektem, czy powinieneś rozpocząć stronę od opisu towarów?

Pytania związane w wdrożeniem design systemu

Chcesz polepszyć doświadczenie użytkowników?

Chcesz dowiedzieć się czy ta inwestycja ma sens? Zostaw nam swój e-mail i nr telefonu — oddzwonimy w ciągu 24h, żeby porozmawiać o Twoich potrzebach i wyzwaniach. Na podstawie tej rozmowy zdecydujemy wspólnie, czy umówić kolejne spotkanie z naszym ekspertem, który przygotuje dla Ciebie propozycję rozwiązania i kolejnych kroków.

5 kroków procesu projektowania doświadczeń

Jak wyjaśnić projektowanie doświadczeń użytkownika?

Definicja produktu: zrozumieć kontekst

Badania produktu: obejmują zarówno badania użytkowników, jak i badania rynku.

Analiza: wyciąganie wniosków z danych zebranych podczas badań produktu.

Projektowanie: w tym kroku odbywa się właściwe projektowanie.

Testowanie: zespół weryfikuje produkt z końcowymi użytkownikami.

Aby zrozumieć głębię i wpływ experience design, istotne jest zbadanie, jak integruje się ono z solidnymi design systemami i jest przez nie wspierane. Experience design skupia się na optymalizacji interakcji użytkowników i zapewnieniu płynnego, przyjemnego doświadczenia. Z kolei design system dostarcza strukturalnych ram złożonych z wielokrotnie używanych komponentów i wytycznych, co zapewnia spójność i efektywność w procesie projektowania. Wykorzystując dobrze zdefiniowany design system, projektanci mogą tworzyć spójne i intuicyjne doświadczenia użytkowników, które są zgodne z głównymi celami projektowania doświadczeń.

Aby zgłębić temat, jak design systemy wspierają i wzmacniają experience design, można przeczytać więcej w artykule “Czym jest Design System w wytwarzaniu produktów cyfrowych?”

Experience design vs interface design

Jaka jest różnica między projektowaniem doświadczeń a projektowaniem interfejsów?

Projektowanie interfejsu użytkownika, czyli UI design, to proces, w którym projektanci tworzą interfejsy oprogramowania maszynowego, które są łatwe w obsłudze. Obejmuje to interfejsy dla komputerów, urządzeń domowych, urządzeń mobilnych i innych urządzeń elektronicznych.

Jedną z istotnych różnic między projektowaniem doświadczeń a projektowaniem interfejsów jest to, że projektowanie doświadczeń skupia się na optymalizacji produktu pod kątem efektywnego i przyjemnego użytkowania. Z kolei projektowanie interfejsów skupia się bardziej na wyglądzie i prezentacji produktu.

Interfejs użytkownika to interakcja między użytkownikiem a produktem. Na przykład, ekran dotykowy smartfona reaguje na każde dotknięcie użytkownika.

Gdybym miał godzinę na rozwiązanie problemu, a moje życie zależałoby od rozwiązania, spędziłbym pierwsze 55 minut na określeniu właściwego pytania do zadania, ponieważ gdy już znam właściwe pytanie, mógłbym rozwiązać problem w mniej niż pięć minut.

Albert Einstein
Fizyk

Narzędzia i frameworki dostępne dla projektowania doświadczeń

Narzędzia do projektowania doświadczeń pomagają w każdym kroku omówionym wcześniej w projektowaniu.

Istnieje wiele narzędzi dostępnych dla projektowania doświadczeń. Niektóre z nich to Experience Design Adobe, InVision Studio, Axure, Proto.io, Marvel, Figma, Balsamiq, itd.

Frameworki projektowania doświadczeń pomagają projektantom kierować swoje produkty we właściwym kierunku, pozostając produktywnymi.

Niektóre modele dostępne dla experience design to:

  • Model zachowania Fogg’a
  • Model Hooked Nir Eyal’a
  • Skala biegłości
Na tej stronie