Wdrażanie nowych standardów dostępności cyfrowej

Webinar dla liderów IT i digital marketingu – dowiecie się, jak skutecznie wdrożyć dostępność cyfrową

Już w czerwcu 2025 przepisy EAA wchodzą w życie w pełnym zakresie

Jeśli strona internetowa lub aplikacja nie spełnia wymagań, mogą pojawić się poważne konsekwencje prawne i finansowe. Dołącz do naszego webinaru skierowanego do liderów IT i digital marketingu, aby dowiedzieć się, jak skutecznie wdrożyć dostępność cyfrową, zanim będzie za późno. 

Zapewnij firmie coś więcej niż zgodność z regulacjami – skorzystaj z okazji, aby poprawić doświadczenia użytkowników, wzmocnić SEO i wyprzedzić konkurencję.

Zobacz nagranie webinaru

💾  Zapisz się i zyskaj dostęp do nagrania 📨

 

Więcej o webinarze

Z nagrania dowiesz się:

  • Co oznaczają przepisy EAA i WCAG: Przegląd kluczowych wymogów i terminów oraz ich wpływ na krajobraz cyfrowy.
  • Wpływ na biznes: Jak dostępność cyfrowa może zwiększyć konwersję, poprawić SEO i wyróżnić firmę na tle konkurencji?
  • Rozwiązania w praktyce: Jak przygotować się do wdrożenia dostępności? Jak zmiana CMS może ułatwić i przyspieszyć jej wdrażanie?

Dlaczego warto zobaczyć nagranie?

  • Praktyczne wskazówki: Otrzymaj strategiczne porady, jak skutecznie wdrożyć dostępność cyfrową.

  • Sesja Q&A: Poniżej znajdziesz pytania, które zadali uczestnicy, oraz odpowiedzi naszych ekspert_.

Obejrzyj nagranie, aby poznać pełen kontekst i dowiedzieć się więcej o praktycznych aspektach dostępności cyfrowej.

Q&A

Najczęściej zadawane pytania z webinaru:

Poniżej znajdziesz pełne odpowiedzi na pytania zadane podczas naszego webinaru, wraz z przydatnymi linkami źródłowymi.

 

  • Pytanie 1:

Czy można rozważać dostępność aplikacji web/mobile na poziomie kulturowym? Przykładowo nie wszyscy mogą rozumieć ikonę 👍🏽 kciuka w górę tak samo.

Jasne, ale jest to bardzo szerokie i dość trudne zagadnienie, szczególnie w procesie wdrażania, kiedy nasz produkt operuje na wielu zagranicznych rynkach. Nasza wiedza o różnicach kulturowych może nie być wystarczająca. Jedną z zasad WCAG 2.1 jest zrozumiałość, co oznacza, że powinniśmy dbać o to, aby przekaz był możliwie uniwersalny. Przykładem mogą być ikonki – nie tylko osoby z różnych kultur mogą nie rozumieć zaprojektowanych przez nas customowych ikon, ale także osoby z ograniczonym dostępem do nowoczesnych technologii. Z tego względu ważne jest, aby używać prostych, powszechnie zrozumiałych symboli, które nie będą powodować zamieszania wśród różnych grup użytkowników.

 

  • Pytanie 2:

Czy istnieje zestaw dobrych praktyk, jakie już można wprowadzać, projektując strony internetowe i aplikacje?

Pewnie, najłatwiej zacząć od wytycznych WCAG 2.1 i spełniania wymogów na poziomie AA, które są najbardziej powszechnie stosowane. Dodatkowo, można sięgać po dostępne wytyczne i narzędzia, które oferują design systemy takie jak Material Design od Google oraz Human Interface Guidelines od Apple. Oba te systemy oferują wiele zasobów, które mogą pomóc w projektowaniu bardziej dostępnych interfejsów.

Material Design

 Human Interface Guidelines

 

  • Pytanie 3:

Czy udostępnicie listę stron i aplikacji, o których była mowa podczas webinaru?

Mowa tu o liście audytowanych produktów cyfrowych, którą co roku udostępnia Ministerstwo Cyfryzacji. Warto pamiętać, że lista ta może się zmieniać, a co roku publikowany jest nowy monitoring. Tak jak wspomnieliśmy na webinarze, nie mamy pewności, że takie audyty będą obowiązkowe w sektorze publicznym, ale warto śledzić te raporty.

Monitoring dostępności cyfrowej

 

  • Pytanie 4:

Czy jeśli e-commerce jest jednym z wielu kanałów kontaktu danej spółki, to czy musi być dostosowany do 28/06/2025?

Z punktu widzenia projektowania holistycznego, ważne jest, aby doświadczenie klienta (Customer Experience) było spójne na wszystkich kanałach. Ustawa mówi, że każda „usługa handlu przez internet” musi spełniać wymogi dostępności do dnia 28 czerwca 2025 r., niezależnie od innych kanałów, które firma może oferować. Oznacza to, że jeżeli e-commerce jest jednym z kanałów sprzedaży, to powinien być dostosowany do tych przepisów, aby zapewnić dostępność dla wszystkich użytkowników.

 

  • Pytanie 5:

Czy PIU (Polska Izba Ubezpieczeń) się ustosunkowała do nowych przepisów? Czy Zakłady Ubezpieczeń muszą dostosować swoje usługi online do wymogów ustawy?

EAA (European Accessibility Act) nie obejmuje bezpośrednio branży ubezpieczeniowej, z wyjątkiem sytuacji, gdy usługi są sprzedawane online, co podlega definicji handlu elektronicznego. Niemniej jednak, warto aby zakłady ubezpieczeń, które oferują swoje usługi online, dostosowały się do wytycznych WCAG na poziomie AA. Dzięki temu mogą zminimalizować ryzyko wykluczenia osób z niepełnosprawnościami i poprawić swój wizerunek.

(źródło: https://www.widzialni.org/)

 

  • Pytanie 6:

Ustawa z dnia 26.04.2024 r. zawiera bardzo ogólne założenia projektowe i nie wspomina bezpośrednio o WCAG. Jakimi zasadami należy się kierować, aby uniknąć kar zgodnie z prawem?

W ustawie z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnieniu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze czytamy w Art. 3, punkt 3:

“Wymagania dostępności produktów i usług określone w ustawie są wymaganiami w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720), w odniesieniu do produktów i usług.”

Ponadto, na stronie gov.pl, w opisie ustawy dotyczącej podmiotów publicznych, znajduje się zapis:

“Strona internetowa i aplikacja mobilna są dostępne cyfrowo, jeśli spełniają konkretne wymagania, zebrane w tabeli załączonej do tej ustawy. Tabela ta odpowiada wytycznym WCAG na poziomie AA (z niewielkimi ograniczeniami).”

Wynika z tego, że należy stosować wytyczne WCAG na poziomie AA, aby spełnić wymagania dostępności.

 

  • Pytanie 7:

Czy SYZYGY ma doświadczenie w analizie potrzeb użytkowników, których dotyczy ustawa o dostępności cyfrowej?

Patrzymy na wytyczne dotyczące dostępności jako integralną część naszych standardów wdrożeniowych. Dla nas dostępność to nie tylko dostosowanie produktów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami stałymi lub tymczasowymi, ale również tworzenie rozwiązań, które są przyjazne i dostępne dla wszystkich użytkowników. W naszych projektach stawiamy na inkluzywność, co oznacza, że staramy się uwzględniać potrzeby różnych grup użytkowników. Współpracujemy z firmami z różnych sektorów, które dążą do zgodności z ustawą, w tym przewoźnikami lotniczymi i firmami e-commerce, a także prowadząc intensywne działania, takie jak badania użytkowników i testowanie nowych rozwiązań.

Zdjęcie przedstawiające uśmiechniętą osobę pracującą na laptopie w przytulnym biurze, z tekstem: ‘Zapewnij dostępność wszystkim użytkownikom’. Na dole znajduje się imię i nazwisko osoby: Małgorzata Dolińska-Amrozik, Product Designer

Chcesz dowiedzieć się, jak dostosować swoje produkty cyfrowe do wymagań dostępności?

Dowiedz się, jak nowe przepisy mogą wpłynąć na Twoją firmę i uzyskaj wsparcie w wdrożeniu WCAG w swoich usługach cyfrowych. Skontaktuj się z nami, aby:

Wypełnij formularz poniżej – przygotujemy dla Ciebie konkretne rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb.

  • Pytanie 8:

Jakie narzędzia polecacie do samodzielnego audytu dostępności?

Rekomendujemy korzystanie z narzędzi automatycznych jedynie jako wsparcie lub wstęp do pogłębionego audytu dostępności. Same w sobie nie dają pełnego obrazu i mogą czasami wprowadzać w błąd, stąd nie nadają się do pełnego badania. Więcej na temat podstaw testowania dostępności znajdziesz w naszym artykule “Jak przetestować dostępność Twojej strony”

W toku dalszego badania tematu, polecamy do testów automatycznych:

ANDI (Accessible Name & Description Inspector) – rozszerzenie pomagające w testowaniu stron i aplikacji pod kątem dostępności.
Headings Map – wtyczka umożliwiająca sprawdzenie struktury nagłówków na stronie.
Axe Deq – narzędzie audytujące oparte na sztucznej inteligencji (AI), korzystające z silnika Axe Core. Pomaga automatycznie wykrywać część błędów na stronie i oszacować ogólny poziom dostępności.

 

  • Pytanie 9:

Z jakich wtyczek i narzędzi najczęściej korzystają osoby niedowidzące?

Osoby niedowidzące i niewidzące najczęściej korzystają z technologii wspomagających, takich jak Voice Over na urządzeniach Apple, TalkBack na Androidzie, czy NVDA na Windowsie. Istnieją także płatne narzędzia, takie jak JAWS, które są często używane w kontekstach biznesowych. Warto również pamiętać, że osoby niewidome korzystają z klawiatury i skrótów klawiaturowych zamiast myszki, dlatego struktura nagłówków oraz odpowiednie opisy dla obrazków (ALTy) są kluczowe.

 

  • Pytanie 10:

Czy Design System może wspierać wytyczne WCAG? Czy macie doświadczenie w wykorzystywaniu Design Systemu do wdrażania dostępności cyfrowej?

Tak, mamy doświadczenie w integracji wytycznych WCAG z Design Systemami. Dzięki temu zasady dostępności są wdrażane na każdym etapie projektowania, co znacząco ułatwia developerom i designerom tworzenie produktów zgodnych ze standardami dostępności. Design system jest idealnym narzędziem, które pomaga zapewnić spójność i systematyczność we wdrażaniu wytycznych WCAG. Zintegrowanie zasad WCAG z Design Systemem oznacza, że dostępność staje się integralną częścią każdego komponentu, co pozwala na tworzenie rozwiązań przyjaznych i dostępnych dla wszystkich użytkowników już od fazy projektowania.

Więcej o tym jak Design system wspomaga zgodność z WCAG i EAA. Zebraliśmy też w jednym miejscu wszystkie pogłębione treści dotyczące Design Systemu.

 

  • Pytanie 11:

Czy CMS Magnolia wspiera testowanie treści pod kątem dostępności?

Panel administracyjny Magnolii nie spełnia obecnie wymogów dostępności, jednak producent oprogramowania wydał manifest, w którym zobowiązał się do ich spełnienia (manifest dostępności). Jeśli chodzi o wspieranie testowania publikowanych treści, jednym z rozwiązań jest zastosowanie wtyczki Siteimprove, która automatyzuje sprawdzanie publikowanych treści pod kątem WCAG, SEO i innych standardów.

Więcej o CMS-ach klasy Enterprise w kontekście dostępności znajdziesz w naszym zestawieniu: Porównanie CMS pod kątem dostępności.

 

  • Pytanie 12: 

Jeżeli prowadzimy serwis, który w żaden sposób nie dotyczy osób z niepełnosprawnościami, np. sprzedaż okularów VR, które wymagają sprawnego wzroku i słuchu? Dostosowanie się do EAA pochłonie bardzo dużo pieniędzy, a nie da nikomu żadnej wartości.

Dostępność dotyczy wszystkich użytkowników, nie tylko osób z niepełnosprawnościami, zarówno widocznymi, jak i tymczasowymi, czy ukrytymi. Warto pamiętać, że osoby niedowidzące czy niesłyszące mogą chcieć zakupić produkty takie jak okulary VR, np. na prezent, nawet jeśli same nie skorzystają z nich bezpośrednio. Dostępność strony internetowej to nie tylko ułatwienie dla osób z trwałymi niepełnosprawnościami, ale również dla osób starszych, osób z tymczasowymi urazami, jak np. złamana ręka, czy dla tych, którzy korzystają z technologii wspomagających, takich jak sterowanie głosowe czy ekrany dotykowe.

Wdrożenie wytycznych dostępności może przynieść korzyści również w innych obszarach, takich jak poprawa SEO, zwiększenie szybkości działania strony, a także ogólna poprawa jej użyteczności. To może prowadzić do wyższego zaangażowania klientów, a co za tym idzie, większych konwersji. Dostosowanie się do EAA (European Accessibility Act) jest inwestycją, która może przynieść nieoczekiwane korzyści:

  1. Zwiększa potencjalny zasięg Twojej firmy, bo z oferty będą mogli korzystać również użytkownicy, którzy sami nie używają VR, ale kupują je np. na prezent.
  2. Poprawia to ogólne doświadczenia użytkowników, co może przełożyć się na lepszą konwersję i satysfakcję klientów.
  3. Spełnienie wymogów EAA minimalizuje ryzyko sankcji prawnych i pomaga budować wizerunek firmy jako odpowiedzialnej społecznie.

Dodatkowo, według ustawy, “usługi handlu elektronicznego” muszą spełniać WCAG na poziomie AA – istnieje spore ryzyko, że sprzedaż okularów VR może podlegać tym regulacjom. Koszty niedostosowania mogą być wyższe niż samo wdrożenie, zarówno w wymiarze finansowym, jak i reputacyjnym.

 

Mamy nadzieję, że te odpowiedzi będą pomocne, ale jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało skontaktuj się z nami:

Prowadząca: Agata Kuich

Prowadzącą spotkanie jest Agata KuichIT Business Partner z ponad 13-letnim doświadczeniem w branży. Związana z SYZYGY Warsaw od 2018 roku, Agata współpracowała z klientami takimi jak Nutricia, Żabka, Danwood, Kyocera oraz Lufthansa Group. Koncentruje się na tworzeniu zespołów do złożonych projektów, skupiając się na dostarczaniu wartości i rozwoju indywidualnym. Agata łączy głębokie zrozumienie potrzeb klientów z umiejętnością budowania świadomości biznesowej w zespołach. Jest również autorką wielu treści o dostępności cyfrowej opublikowanych na naszej stronie – linki do kilku z nich znajdziesz poniżej.

Osoby prelegujące
Eksperci dostępności cyfrowej: Co oznaczają przepisy EAA i WCAG: Przegląd kluczowych wymogów i terminów oraz ich wpływ na krajobraz cyfrowy.

Małgorzata Dolińska-Amrozik

Product Designerka

Z wykształcenia architektka, ale już na studiach zmieniła ścieżkę kariery na grafikę komputerową i projektowanie doświadczeń użytkownika. Podczas swojego 7 letniego doświadczenia zawodowego związana była z agencjami kreatywnymi oraz prowadziła własne studio projektowe, zapewniające kompleksową obsługę od brandingu po wdrożenie produktu oraz brand consulting. 

W SYZYGY Warsaw jest częścią dedykowanego zespołu UX/UI skupionego na projekcie aplikacji lotniczej dla czterech przewoźników z Grupy Lufthansa, w którym dba o łączenie założeń biznesowych klienta z wymaganiami szerokiej grupy docelowej użytkowników. Ambasadorka Data Driven design, na co dzień pracująca z dużymi bazami danych o użytkownikach, z których wyciąga esencje, proponując plan usprawnień dla produktu. 

Stawia na zwinność, warsztatowy tryb współpracy i odważne podejmowanie decyzji projektowych. 

Marcin Stasiak

Fullstack Developer 

Fullstack developer z 13-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w tworzeniu sprawnie działających rozwiązań technologicznych. Pasjonuje się integracją złożonych systemów wierząc, że technologia powinna być dostępna i przyjazna dla wszystkich użytkowników. Zainteresowany także tematyką turkusowych organizacji i ich wpływem na środowisko pracy.

Na tej stronie